Dag 5, Nasca

1 augustus 2019 - Nasca, Peru

Wat een leuke dag was dit! Op tijd opgestaan en ontbeten zodat we om 8 uur konden vertrekken. Eerst naar de Chauchilla begraafplaats waar tientallen mummies te zien zijn, afkomstig van graven uit de Nazca cultuur. De mensen zijn ooit in een zittende houding gemummificeerd en begraven. Later zijn de graven ontdekt en vele geopend en leeggeroofd. De gevonden mummies zijn netjes in graven bijgezet, samen met andere mummies, ook baby's, en relevante voorwerpen zoals aardewerk potten en vijzels. Heel bijzonder! Op weg naar de begraafplaats even gestopt voor een jong uilenpaartje dat vlak langs de weg uit hun hol was gekropen om zich op te warmen in de zon. Daarna naar de aquaducten van Cantalloq, heel bijzondere en fraaie bouwwerken bedoeld om water te transporteren en bewaren. Dat mensen dat konden bedenken en maken zo lang geleden! Heel vernuftig! Gids Leo liet ons ook nog de cochenilleluis zien, die speciaal wordt geplaatst op cactussen die als voedingsbodem dienen, om als kleurstof voor de voedsel- en cosmetica-industrie te dienen. Kwestie van fijn wrijven (en desgewenst direct op je lippen aanbrengen). Daarna kwam het hoogtepunt van de dag: enkele Nazca figuren bekijken zoals dat het beste gaat: vanuit de lucht! We werden netjes in groepjes opgehaald bij het hotel en naar het vliegveld gebracht. Hoewel we als tweede groepje (van zes) gepland waren, gingen we uiteindelijk na inchecken (stempel in ons paspoort!), betalen van de airporttax en door de security na ruim een uur wachten de lucht in. Het was het wachten waard! Omdat de vliegtuigje niet zo hoog vloog en niet zo snel en omdat de piloot ervoor zorgde dat de figuren voor de passagiers links en rechts goed te zien waren door steeds naar links en rechts te zwenken - niet iedereen kon daar tegen! - konden we de figuren inderdaad heel goed zien. Zo gaaf! Terug in Nazca stad gezellig geluncht (causa, heel lekker gerecht van (deze keer) tonijn en avocado tussen twee lagen aardappelpuree) met de andere passagiers van onze vlucht en toen even gerust in onze kamer in hotel Casa Andina. Op de hoek bij het hotel nog wat groot gekocht voor morgen. Bananen, mandarijnen, een cherimoya (om te proeven), een mango en een babymeloentje. En slotte de briefing voor morgen (lange reisdag naar Arequipa!) en weer met zijn allen gegeten. Heel leuke kaart bij Maison Blanche, maar met 22 mensen daar eten is wel een logistieke uitdaging. Ik dronk trouwens chicha morada bij het eten, een donkerrode drank gemaakt van heel donkere, bijna zwarte mais. Lekker! Heel leuke, gevarieerde dag vandaag! Morgen om 6 uur op!

CantalloqCantalloqNasca