Dag 7, Arequipa

3 augustus 2019 - Arequipa, Peru

Vandaag geen programma. Dat wil zeggen: geen vast programma, maar aan ieder van ons om de dag zelf in te vullen. Na het ontbijt - met aardappels; in Peru kent men zo'n 4000 soorten! - met zijn allen naar het centrum zodat Daniel ons wat aanbevelingen kon doen qua bezienswaardigheden, eetplekken en een gunstige ATM. We hadden al korte broeken resp. een jurk aan, maar geen water bij ons en niet ingesmeerd. Volgens Daniel geeft de zon hier geen kleur, maar wel zonnebrand. Eerst terug naar het hotel dus! Daarvandaan eerst naar de overdekte Mercado San Camillo. Altijd leuk zo'n markt voor de locals; weinig souvenirs, maar vooral wat men (dagelijks) nodig heeft: groente, aardappelen en fruit, vlees, kaas, olie, kruiden, stoffen, tassen. Een heerlijk ratjetoe. Daarna via de ATM naar het Museo Santuarios Andinos, waar we het ijsmeisje Juanita bezochten. Dat meisje is ooit door de Inca's geofferd aan de goden, bovenop een heel hoge berg. Ze is heel lang onontdekt onder het ijs gebleven totdat onderzoekers haar vonden nadat het ijs gesmolten was. Bijzonder om haar nu heel goed geconserveerd in een vrieskist te zien zitten. Tja, heeft ze het zelf ook ervaren als een voorrecht om namens haar volk dit offer te 'mogen' brengen? Of is ze alleen maar heel bang geweest? Toen was het tijd voor lunch. Heerlijke sandwiches en lekkere sap (citroengras en camu camu (kersachtige vrucht) bij Tanta (keten van topkok Gaston Acuri). Dat was aan de overkant van het Santa Catalina Klooster, en kleurige stad in een stad! Meteen bij binnenkomst al meteen heel vredig. Hier traden meisjes van goede komaf van Spaanse families in. Ze werden wel geacht een mooie som geld in te brengen. Bij hoge uitzondering mochten ze contact met hun familie hebben van achter een traliewerk. Intreden was voor altijd, maar al te zwaar was dat ook weer niet want er was ongeveer evenveel personeel als aantal kloosterlingen. Extra leuk om hier te zijn omdat het boek dat ik lees zich ook hier afspeelt. Omdat ik me niet zo heel lekker voelde (de busreis van gisteren, de hoogte, de zon, de droge lucht?) daarna terug naar het hotel. Roel en Paul besloten samen met Marlou en Arne te gaan eten, ik bleef op de kamer. Even slapen. Daar knapte ik wel van op. Later nog wat fruit gegeten, dat ik in Nazca had gekocht. Onder andere cherimoya. Was lekker!

ArequipaArequipaKolibriSanta Catalina, Arequipa